Oftewel: Waar u bij de aanschaf van een Fiat 500 op moet letten.

Op het moment dat u deze brochure onder ogen hebt gekregen is uw interesse voor de Fiat 500 al gewekt. Met een roze bril kijkt u jaloers naar de gelukkigen die trots met hun Fiatje voorbijrijden. In deze folder vragen we u die bril even af te zetten, want niet iedere Fiat 500 is zo mooi als z’n uiterlijk doet vermoeden.

Roesten in de folder
Er zijn in het verleden heel wat grapjes gemaakt over Italiaanse en Franse auto’s. Ze zouden al in de folder roesten en de ideale kleur was toch wel die van corrosie. Natuurlijk was dit sterk overtrokken, maar een kern van waarheid zit er wel in. Slechtere metaalsoorten en een matige roestbehandeling waren hier de oorzaak van. Inmiddels kennen we bij de 500 de zwakke plekken. De rugzakjes beginnen bijna allemaal op dezelfde plaatsen te roesten. Verder is er op technisch gebied natuurlijk ook nog wel een aantal tips te geven. Deze folder is voornamelijk bedoeld voor geheel onervaren 500 fans. Het loont de moeite om op uw strooptochten een ervaringsdeskundige mee te nemen.

Nederlanders en Italianen
Eigenlijk zijn er twee soorten Fiatjes 500. De auto’s die van oorsprong in Nederland hebben gereden en die de laatste jaren zijn geïmporteerd uit la bella ltalia. De Nederlandse autootjes zijn vrijwel allemaal al eens gerestaureerd. De Italianen hebben een autovriendelijker klimaat gehad en zijn soms alleen maar overgespoten. Veel nieuw plaatwerk is er dan niet op gekomen. Wanneer de Italianen’ enkele jaren in weer en wind in Nederland hebben rondgereden, bestaan er veel overeenkomsten met de van oorsprong Nederlandse auto’s: roest!

Versnellingsbak
Kijk eens onder de versnellingsbak of daar olie aan hangt. Als de rubber moffen om de aandrijfassen lek zijn, komt dit neer op enkele uren sleutelplezier. Ook mag er niet teveel speling zitten tussen de aandrijfassen en de aluminium silentblokken aan de kant van de wielen. Als u de aandrijfassen beetpakt en probeert te draaien, mag u maar een beetje speling voelen. Tijdens het rijden mag de versnellingsbak geen vreemde geluiden maken en niet beginnen te zingen.

Motor
Eenvoud is troef bij de motor van de Fiat 500. Het luchtgekoelde motortje is eenvoudig en heeft niet veel onderhoud nodig, maar niet elke eigenaar geeft die aandacht. Vaak blijkt dat er nogal eens onderdelen missen die belangrijk zijn voor een goede koeling en smering van de motor. De thermostaatklep behoort open te gaan wanneer de motor warm wordt. Omdat de thermostaat een van de zwakke plekken is, sneuvelt deze nogal eens. Vooral Italiaanse Fiatjes moeten het zonder een goed werkende klep doen. Wanneer de thermostaat niet meer werkt, blijft de klep open staan. In Italië is dat niet zo erg, maar vooral in Nederland heeft het motortje behoefte aan wat warmte . De Italianen moeten vaak ook de rubbers bij de bougiegaten missen. Eem besparing van enkele guldens die zich op termijn beslist niet terug verdient. Meer tekenen van achterstallig onderhoud zij te ontdekken wanneer gekeken wordt naar jet luchtfilter. Is dat vies, dan is het ongeveer 6 gulden kostende filter de laatste tijd niet vervangen. Een druppeltje olie onder het carter is niet verontrustend. Bijna geen 500 motortje dat niet een beetje doorzweet. Plassen olie en een nat blok verraden echter grotere broblemen. Kijk of het aan het kleppendeksel ligt. De klepdekselpakking of de fiberringen bovenop willen nog wel eens lek zijn. Trek de peilstok ook eens uit het carter. Zwarte olie en/of een laag oliepeil verraadt achterstallig onderhoud. Wit schuim laat ons weten dat de auto veel korte ritten (met koude motor) heeft gemaakt. Bij het starten mag de uitlaat niet roken. Rook verraadt olielekkage of vocht. (Alle Giardiniera’s roken een beetje vanwege de olie in de liggende cilinders) Wanneer de motor warm is en de choke uit staat, moet het machientje zonder schokken blijven lopen. Op het indrukken van het gaspedaal moet de motor direct reageren en niet twijfelen. De V-snaar moet strak staan.

Ophanging
Tussen de voorwielen zit een bladveer. Deze hoort bol te staan en zeker geen M te vormen. Er dient minstens enkele centimeters ruimte te zitten tussen de uiteinden van deze veer en de rubberen stootrubbers die er aan beide zijden boven zitten. De fusees bij de voorwielen zijn ook een zwak punt bij de 500. Wanneer deze fusees niet regelmatig zijn gesmeerd, ontstaat er speling. De speling is het best te controleren door met twee handen de bovenkant van het wiel (vijf voor een) beet te pakken en het wiel van u af en naar u toe te trekken. Een beetje speling is overigens niet zo erg. En flinke dot smeervet doet vaak wonderen. Let gelijk even op de speling van de voorwielen. Opgekrikt pakt u het wiel beet op kwart voor drie. Bij het heen en weer bewegen mag u het lager niet horen klikken. Het wiel moet vrij draaien zonder dat het schraapt.
Kijk ook eens naar het profiel van de banden. De loopvlakken moeten regelmatig afgesleten zijn. Door van links naar rechts en andersom over de band te strijken, moet het profiel hetzelfde aanvoelen (uitlijning). De wielophanging voor en de draagarmen achter mogen uiteraard niet doorgeroest zijn. Kijk vooral in de hoeken van de achterste draagarmen naar roest.

Starten en rijden
Het starten van een Fiat 500 is voor beginners een verhaal apart. Mensen die voor het eerst achter het stuur van een 500 plaatsnamen kijken vreemd op als er niets gebeurt als ze de contactsleutel omdraaien. Het starthandeltje zit namelijk tussen de voorstoelen. De linker handel is de choke die we bij een koude motor geheel aantrekken. Koppeling intrappen, contactsleutel naar rechts draaien en aan het rechter handeltje trekken. Na enkele seconden moet het motortje aan slaan en mag de starthandel losgelaten worden. Het rijden gaat nu verder net als bij een echte auto. Na een paar honderd meter mag de choke overigens weer dichtgedrukt worden.

Proefrit
De proefrit is een mooie gelegenheid om richtingaanwijzer, claxon en verlichting uit te proberen. Op een rustig stukje weg proberen we voorzichtig te remmen. Als het goed is komt de auto kaarsrecht tot stilstand en trekt deze niet naar links of naar rechts. Probeer ook eens de speling op het stuur. De voorwielen moeten direct op stuurbewegingen reageren. Bij gas geven moet het motortje direct reageren en niet zelf een bedenktijd inlassen. Terugschakelen bij een bocht is voor de meeste mensen de eerste keren een probleem. De Fiat 500 heeft namelijk een ongesynchroniseerde versnellingsbak. Om terug te schakelen moet er dubbel geclutched worden (spreek uit: dubbelgeklutst). Gebeurt dit niet, dan worden onherroepelijk de versnellingsbaktandjes gepoetst en zit je met het schaamrood op je kaken.

Oefening baart kunst
Het schakelen is het beste te oefenen op een rustig stukje weg. Het opschakelen gaat normaal. Bij het terugschakelen drukt u de koppeling in, zet de versnellingsbak in de vrij, geeft een beetje tussengas, druk weer de koppeling in en zet de versnellingsbak in een lagere versnelling. Deze handelingen moeten binnen enkele seconden worden uitgevoerd en daar moet ook nog bij worden geremd. Zoals gezegd moet dit even in alle rust worden geoefend, dit kan bij de proefrit beter door een ervaren 500 rijder worden gedaan.

Carrosserie
De Fiat 500 heeft zo z’n favoriete plaatsen om te beginnen met roesten. Een aantal van deze plaatsen op een rijtje:

  • onder de accu (de accu- en bandenbak)
  • de bodem op de overgang bodem/spatbord (te zien door de mat op te lichten)
  • de bodem naast de stoelgeleiders
  • de onderste rand onder de voor en achterruit (vaak erger dan het zich laat aanzien)
  • dorpels over de gehele lengte
  • spatbordranden (voel eens aan de binnenzijde)

Prijzen
Over de prijzen bestaan veel vragen. Het is heel moeilijk om een indicatie te geven. Een Fiat 500 is niet echt zeldzaam, dus dat hoeft geen reden te zijn voor een prijsopdrijving. Bijzondere modellen zoals de Giardiniera, Autobianchi, de modellen met de deurtjes verkeerd en speciale uitvoeringen zijn zeldzamer en kosten meer. Ook auto’s met een origineel Nederlands kenteken willen nog wel eens beter in de markt liggen. In deze folder doen we geen uitspraken over prijzen, aangezien dit sterk subjectief is en de meningen hierover sterk uiteen lopen. Het verschil zit hem in het al dan niet gerestaureerd zijn, de originaliteit en de technische staat. Bekijk meerdere auto’s om zo een beter inzicht in de prijzen te krijgen. Koop nooit de eerste die u wordt aangeboden. Shop eerst nog eens verder en kom desnoods later terug. Advertenties op internet en in de kranten en autobladen geven een aardig beeld van de geldende dagwaarde. De soms bij de auto getoonde taxatierapporten geven alleen een prijsindicatie als ze recent afgegeven zijn.

Verantwoording
Deze folder is een uitgave van de Fiat 500 Club Nederland en is samengesteld door de Technische Commissie. Deze folder is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. De Fiat 500 Club Nederland aanvaardt echter geen enkele aansprakelijkheid voor geleden schade, in welke vorm dan ook, die op enigerlei wijze voortkomt uit het gebruik van deze folder.

Tot slot
Het kopen van een Fiat 500 is in alle opzichten een avontuur. Een miskoop is het echter zelden. De onderdelen zijn betaalbaar en nog vrijwel allemaal leverbaar. Verder zijn er binnen de Fiat 500 Club vele liefhebbers die je met raad en daad willen bijstaan om eventuele problemen op te lossen.

Succes met de aankoop van je rugzakje en wellicht tot ziens op één van de clubevenementen!