Uit de winterslaap

Uit de winterslaap

Nu de eerste tekenen van het voorjaar zich weer aandienen en we de eerste mooie dagen weer gehad hebben gaan we ook de 500 weer uit de winterslaap halen. Het is dan verstandig om direct even wat dingen na te kijken omdat er na een lange stilstand best wat controlepunten kunnen zijn.
  1. Pomp de banden op en controleer op droogtescheurtjes
     
    500 Giardiniera
    Bandenspanning voor 1,3 bar 1,2 bar
    Bandenspanning achter 1,6 (lichte belasting)
    1,9 bar (volle belasting)
    1,9 bar (lichte belasting)
    2,2 bar (volle belasting)

    Heb je zelf geen bandenpomp en / of compressor dan kun je dit prima bij een benzinepomp doen.

  2. Olie peilen
    Iets wat eigenlijk met regelmaat moet gebeuren maar na de winter moet er in ieder geval even zeker gesteld worden dat er voldoende olie in de motor zit. Het oliepeil moet tussen het minimale en maximale niveau op de peilstok zitten en het liefst op maximaal omdat er al niet erg veel olie in de motor zit en deze erg warm wordt. Te weinig olie betekent ook te weinig koeling.

    Normaal gesproken is het verstandig om de olie elke 10 000 km te vervangen. Voor de mensen die lange ritten bij hoge temperaturen maken (bijvoorbeeld vakantie naar Italië) is tijdig vervangen van de olie een must omdat bij hoge temperaturen de kwaliteit van de olie (smerende eigenschappen) hard achteruit gaan.

    20W50
    Een goede oliekeuze is olie met de viscositeit 20W50 van een gerenommeerd merk. Gebruik in ieder geval minerale olie.

    De olie aftappen bij warme motor en hierna vullen met 2,5 liter.

  3. Oliefilter schoonmaken (ongeveer elke 30000 km)
    Hiervoor moet voor het gemak de achterbalk gedemonteerd worden (motor ondersteunen!). Daarna het oliefilterdeksel demonteren (6 boutjes M6). Zowel het deksel als de krukaspoelie moeten schoongemaakt worden door bijvoorbeeld met een oud aardappelschilmesje de buitenrand schoon te maken. Let op dat er geen losse delen aanwezig blijven en let ook op dat er geen losse deeltjes in de (holle) krukas komen.

  4. Kleppen stellen
    Houdt per motortype onderstaande klepspeling aan en stel bij koude motor!
     
    Motornummer Inlaatklep Uitlaatklep
    500 N / D 110.000 0,15 0,15
    500 F / L 110F 0,15 0,20
    500 Giardiniera 120F 0,15 0,20
    500 R / 126 126A5
    126A1
    126A0
    0,20 0,25

  5. Controle contactpuntafstand
    De juiste afstand is 0,5 mm. Na het afstellen een klein beetje kopervet aan het nokje op de verdeler waardoor de nok van de contactpunten minder slijt en de contactpuntafstand langer goed blijft.

  6. Ontsteking stellen
    Na het afstellen van de contactpuntafstand moet de ontsteking weer op tijd gezet worden. Dit kan ook zin hebben als de motor al goed lijkt te lopen en kan een behoorlijk verschil in vermogen betekenen. Een onjuist ontstekingstijdstip kan ook zorgen dat de motor (veel) te heet wordt.

  7. Luchtfilter vervangen (indien zichtbaar smerig)

  8. Vervangen bougies
    Als je geen idee hebt wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn is het verstandig dit eens te doen. Normaal gesproken gebeurt dit elke 10000 km.

    500 N / D / F / G - Type Champion L87YC (500 CC)
    500R / 126 - Type Champion L82YC (600 CC / 650 CC)

  9. Check de spanning van de V-snaar.
    Met enige kracht op de V snaar in het midden tussen de poelies moet je deze 1 tot 1,5 cm in kunnen drukken. Een te slappe V-snaar zorgt voor slip en dan snelle slijtage van de snaar. Als de snaar te veel slipt wordt ook de dynamo (en daarmee de koeling) minder goed aangedreven.

  10. Controleer alle verlichting

  11. Controle remvloeistof
    Controleer het niveau van de remvloeistof. De remvloeistof moet voor het mooie elke 2 jaar vernieuwd worden. Als het niveau gedaald of te laag is niet alleen bijvullen, eerst het lek opsporen en oplossen!

  12. Controleer voor het rijden of de remmen goed werken; Het kan gebeuren dat na lange stilstand de hoofdremcilinder of remcilinders vast gaan zitten. De gevorderde sleutelaar controleert de remcilinders op lekkage door de wielen en remtrommels te demonteren en de stofhoesjes van de remcilinders op te tillen en zo te controleren op lekkage. Bij lekkage beide remcilinders op die as vervangen. Na controle de remtrommels weer monteren en de voorwiellagers afstellen en borgen met nieuwe (!) borgmoer.

  13. Controleer na een rit van ongeveer 20 minuten tot een half uur of de thermostaatklep wel open staat.