Fiat 500 hulp over onderhoud
Onderhoud van uw Fiat 500

De betrouwbaarheid en het plezier dat beleefd wordt aan de Fiat 500 hangt niet in de laatste plaats af van een goed onderhouden auto. Alleen een auto die regelmatig wordt gecontroleerd en bijgehouden staat garant voor veiligheid, zuinigheid en betrouwbaarheid. Mensen die zeggen dat dat onderhoud wel met een korreltje zout genomen kan worden, en dat hun auto het toch ook altijd doet hebben dit vooral te danken aan de voorzorgsmaatregelen van de fabrikant en zeker niet aan zichzelf. In het nu volgende stuk zal op basis van het bekende werkplaatshandboek worden weergegeven welk onderhoud de auto tussen de onderhoudsbeurten nog nodig heeft en wat over het algemeen meest zelf kan worden gedaan. Echte sleutelaars zijn waarschijnlijk al in het bezit van het werkplaatshandboek en deze wil ik dan ook bij deze graag doorverwijzen. De verschillende werkzaamheden zijn ingedeeld naar interval.

Wekelijks of voor een lange rit

Bandenspanning

 

Voorwielen

Achterwielen bij normale belasting

Achterwielen bij hoge belasting

Sedan

1.3

1.6

1.9

Giardiniera

1.2

1.9

2.2

Oliepeil meten

  • Controleer pas als de motor op zijn minst een kwartier lang niet heeft gelopen.
  • Trek het oliepeilstokje voorzichtig uit de motor.
  • Veeg deze schoon met een schone en droge doek.
  • Plaats het peilstokje weer terug om deze vervolgens weer eruit te halen.
  • Lees de waarde af en vul bij als deze te laag is.
  • Gebruik altijd de beste kwaliteit olie en meng nooit twee soorten olie door elkaar.

Remvloeistof meten

  • De remvloeistof zit in het kleine plastic tankje rechts naast de benzinetank.
  • Het niveau moet voldoende hoog staan.
  • Bijvullen moet met remvloeistof van Fiat genaamd Azzura.

Lichten controleren

  • Controleer de lichten allemaal, eventueel met hulp van een ander.
  • Als er geen hulp aanwezig is, parkeer de auto dan vlakbij een lichte muur, zodat de lichten erop reflecteren.
  • Vervangen gaat ofwel via het losdraaien van van het kapje, waarna de lampjes tevoorschijn komen, danwel via het verwijderen van de rubberen ring en metalen klipjes (koplampen).
  • Lichten die niet branden worden niet altijd door een defect lampje veroorzaakt. Ook een kabelbreuk of een slechte bevestiging van de massa kan de oorzaak vormen. Tot slot kan er een zekering zijn gesprongen. Deze zijn geplaatst rechts naast de benzinetank en zitten onder het zwarte kapje. Als de zekering direct na het vervangen weer springt zal de auto waarschijnlijk ergens kortsluiting maken. Zoek hiervan eerst de oorzaak en verhelp dit alvorens een nieuwe zekering te plaatsen.

Maandelijks of bij 2500 kilometer

Alle punten in het voorgaande beschreven

Controle van het elektrolietniveau in de accu

  • Dit moet juist boven de platen staan.
  • Bijvullen met gedestilleerd water.
  • Overigens zijn de meest accu's tegenwoordig van een onderhoudsvrij type. Hierbij hoeft deze controle uiteraard niet te gebeuren.

Eventueel bijvullen van de ruitensproeiervloeistof

  • De ruitensproeiervloeistof zit in het zakje dat rechtsonder onder het voorklepje is geplaatst.
  • Bijvullen moet met een mix van water en ruitensproeiervloeistof, maar een scheut spiritus werkt ook prima.
  • In de winter moet het gehalte water zeker niet te hoog liggen, om bevriezing te voorkomen.

Iedere 5000 kilometer

Alle punten in het voorgaande beschreven

Bekijk de onderzijde van de auto

  • Ga na of alle rubberdopjes nog goed op hun plaats zitten. Vaak zitten deze dopjes aan zowel de linker, als de rechterzijde van de auto, zodat een verloren dopje eenvoudig kan worden opgemerkt en vervangen.
  • Controleer of de remleidingen geen scheuren vertonen of rare bobbels bezitten. Ook moeten ze enigszins flexibel zijn. De remleidingen zijn de zwarte leidingen die richting alle vier de wielen lopen. Aan de achterzijde zitten ze tussen de achterwielophanging. Bij twijfel altijd vervangen of laten vervangen. Goede remmen zijn van levensbelang.
  • Controleer of er ernstige olielekkage is. Een motor 'zweet' vrijwel altijd iets, maar dit moet niet overdreven zijn. Als deze aanwezig is, probeer dan via het spoor dat de olie loopt de oorzaak te vinden. Vaak is dit een losse bout of iets dergelijks. Als het euvel minder snel kan worden opgelost is het verstandig contact op te nemen met de garage. Houd tot die tijd het oliepeil goed in de gaten!
  • Controleer meteen op roestvorming en onderneem meteen actie als deze gevonden wordt. Tectyl of Bitak kan in zo'n geval een oplossing bieden.

Kijk onder de vloer- en koffermatten op sporen van water
Als dit wordt gevonden, direct verwijderen en eventueel het punt opzoeken, waarlangs het water binnen kan komen.

Controleer de V-snaar

  • Deze moet zonder al teveel moeite zo'n twee centimeter heen en weer bewogen kunnen worden. Controleer ook op slijtagesporen.
  • Bij twijfel meteen vervangen om narigheid te voorkomen.

Fusees smeren
Zoals bekend vormen de fusees een van de weinige zwakke punten van de Fiat 500. Een regelmatige smering is van levensbelang.

Naast bovenstaande werkzaamheden zal de auto net zoals alle andere auto's om de zoveel tijd een doorsmeerbeurtje en ook een grote beut moeten krijgen. Hiertoe is het verstandig contact op te nemen met de garage waar de auto in onderhoud is.

Algemene tips

Naast de frequente onderhoudswerkzaamheden die tussen de onderhoudsbeurten door moeten worden uitgevoerd zijn er ook een aantal andere eenvoudige werkzaamheden:

Bandenverwisselen

  • Trek de handrem stevig aan.
  • Haal de krik, de wielmoersleutel en het reservewiel uit de auto.
  • Verwijder de wieldop van het wiel door de moer los te draaien.
  • D raai nu de vier wielbouten een kwartslag los.
  • K rik nu de wagen op. Plaats deze hiertoe op een stevige ondergrond.
  • Draai nu de wielbouten helemaal los en vervang het wiel. Draai daarbij de wielbouten 'losvast' aan.
  • Laat de krik zakken en zet de wielbouten nu stevig vast.
  • M onteer de wieldop weer en berg het gereedschap weer op en het lekke wiel op.

Benzine

De Fiat 500 heeft geen geharde klepzittingen. Hierdoor moeten deze steeds worden gesmeerd. In het verleden gebeurde dit middels het lood dat bij de benzine was toegevoegd. Tegenwoordig is de loodhoudende benzine niet meer verkrijgbaar in de EU-landen. Wel bestaat er nog bij de meeste pompen benzine met loodvervanger, genaamd Super Plus (de duurste benzine). Tegenwoordig zijn er ook losse flesjes met loodvervanger te verkrijgen, die aan de benzine moet worden toegevoegd na het tanken. Het voordeel hiervan is, dat gewone octaan 95 benzine kan worden getankt, hetgeen weer scheelt in de kosten.

Chroompoetsen

Het chroomwerk aan de fiat 500 moet worden bijgehouden om roestvorming te voorkomen. In de zomer kan het chroomwerk worden gepoetst middels een daarvoor in de handel verkrijgbaar poetsmiddel. In de winter is het verstandig het chroomwerk in te smeren met een siliconenhoudende was of gewoon zuurvrije vaseline.

Doorsmeren van scharnieren etcetera

Smeer zaken als deurscharnieren en sloten met siciconenspray regelmatig om een goede werking te waarborgen.

Olie

Meeste mensen adviseren 20W50 olie van een bekend merk te gebruiken. Dit is iets dikker en met de grote spelingen in de Fiat 500 motor is dat ook wel begrijpelijk.

Het is raadzaam niet door te rijden tot het oliepijl op zijn laagste stand is beland, maar te proberen het oliepijl minimaal rond het gemiddelde niveau te houden.

Olie verversen

  • Laat hiertoe de oude olie uit de motor lopen. De olieaftapbout is de grote bout onderaan het carter.
  • Houdt er rekening mee, dat er ongeveer twee en een halve liter olie uit het carter komt lopen. Heb een voldoende grote aftapbak bij de hand.
  • Nadat de olie op zijn minst tien minuten heeft gekregen om helemaal uit de motor te lopen, kan de aftapbout weer worden teruggeplaatst.
  • Vul de motor nu weer met ongeveer twee en een halve liter nieuwe olie. Gebruik alleen top kwaliteit.
  • Controleer het oliepeil en vul zonodig bij.

 

Jan Vermunt
Fiat 500 club Nederland
Juli 2001.

Gebaseerd op:

P. Bos, F. Julsing, Fiat 500D en 600D. Technische gegevens en praktische wenken. ANWB (’s Gravenhage 1962) 130-132.

J.H. Haynes, J.C. Larminie, Fiat 500 Owners Workshop Manual (Sumerset 1992) 7-18.