Importeren en invoeren van een Fiat uit ItaliŽ

Importeren van een Fiat 500 uit ItaliŽ of ander EU land


Het importeren van een auto uit ItaliŽ of ander EU land is minder moeilijk dan veel mensen denken. Economisch verkeer binnen de Europese Gemeenschap is vrij en grenscontroles zijn er nog nauwelijks.
Allereerst moet je je afvragen waarom je zonodig een Fiat 500 uit het buitenland wilt ophalen. In Nederland zijn zat Vijfhonderdjes te vinden voor redelijke prijzen. Restauratieobjecten zijn hier zelfs vaak nog goedkoper dan in ItaliŽ, want ook daar begint het rugzakje uit te sterven. Een bijzonder model kan de drijfveer zijn om in ItaliŽ te shoppen. Verder is het natuurlijk een leuk avontuur en je hebt gelijk iets meegemaakt met je auto, en dat schept een band.

Giardiniera Uiteraard kun je een auto zelf uit het buitenland naar huis rijden maar dat gaat niet in elk land even eenvoudig en de regels zullen per land verschillen. In ItaliŽ is het lange tijd nodig geweest om de auto over te schrijven bij de notaris. Inmiddels is dat wat eenvoudiger geworden. Als je de auto zelf naar huis wilt rijden moet je met de huidige eigenaar in ItaliŽ overeen zien te komen dat de kentekenplaten op de auto mogen blijven en dat je de originele papieren mee mag nemen. Die zal hier wellicht niet zo happig op zijn omdat de kentekenplaten bij de auto horen en als de papieren en platen later niet ingeleverd worden moet de oud-eigenaar aan de houderschapsverplichtingen blijven voldoen en moet dus nog wel belasting en verzekering blijven betalen. Stuur deze dus zo spoedig mogelijk na aankomst in Nederland weer terug. Je zult de auto moeten verzekeren. Vaak kan dit op kenteken en chassisnummer. Informeer hier alvast naar in Nederland bij je verzekeraar. Die kan je dan de benodigde papieren mailen als je de auto gekocht hebt. Neem voor de mogelijkheden en regels in het land waar je de auto koopt contact op met de instanties daar.


Fiat panoramica In twee gevallen ben ik via Zwitserland teruggereden en een maal via Frankrijk. Het schijnt dat de douane in Zwitserland en Oostenrijk nogal eens lastig kunnen doen, maar in mijn geval hielden ze me niet aan mocht ik zo verder rijden. Door Frankrijk rijden is iets verder maar je vermijdt daarmee wel alle risicoís.

Uiteraard kun je ook voor de makkelijke (maar minder leuke weg) kiezen en de auto op een autoambulance naar Nederland halen.

In Nederland zul je een afspraak moeten maken met de RDW. Voertuigen van 30 jaar en ouder worden uitgebreid onderzocht bij de RDW-keuringsstations. De RDW onderzoekt of de buitenlandse registratie van het voertuig kan worden overgenomen. Als de registratie overgenomen kan worden, kijkt de RDW niet naar de technische staat van het voertuig. In alle andere gevallen wel. Voor dit onderzoek bij een keuringsstation moet u een afspraak maken. U kunt dat online doen. U kiest dan voor 'Invoer vanuit EU/EVA land met een voertuig van 30 jaar of ouder'. De RDW brengt bij het onderzoek extra kosten in rekening voor het beoordelen van een voertuig van 30 jaar en ouder. In het kostenoverzicht staat dit vermeld als 'beoordeling 5 tot 9 aspecten'. Neem naar een afspraak naar de RDW altijd alle informatie (aankoopbewijs, buitenlands kenteken, kentekenplaten en (in geval van bijzondere modellen) folders en andere relevante documenten mee.

Als je totaal geen documenten en informatie hebt houdt dan rekening met een langdurig en moeizaam proces en houdt er rekening mee dat dit niet altijd hoeft te slagen.


Jungla Torpedo SavioDe kosten voor de keuring en kenteken en verdere relevante en actuele informatie vind je via de site van de RDW.

Zoals je ziet, het valt allemaal wel een beetje mee. Je moet je er gewoon instorten. Misschien is er wat tegenslag, maar het is een leuk avontuur en levert veel gespreksstof op feestjes en clubevenementen op!

Kijk ook eens op www.rdw.nl