Aanhaalmomenten Fiat 500

Motor
 
Cilinderkopmoeren 40 zie 1)
Hoofdlager voor en achter 30
Drijfstanglagerkappen 35
Vliegwielbouten 35
Nokkenastandwielbouten 10
Centrifugaaloliefilter 8
Holle bout poelie op krukas 150
Moeren tuimelaaras 25
Moer ventilator op dynamo 35
Moer poelie op dynamo 35
Bougies 30
Bout van achterste motorsteun (R/126) 50
Achterste motorsteun aan tussenpaneel 50
Versnellingsbak en differentieel
 
Ophangrubber aan versnellingsbak 15
Versnellingsbaksteun 40
Bevestiging ophangrubbers van versnellingsbak 15
Bevestiging bout van koppelingsvork 25
Moer van koppelingskabelsteun 15
Versnellingsbak aan motor (vliegwielhuis) 25
Vliegwielhuis aan versnellingsbak 35
Kroonmoer van pignonas 50 zie 2)
Kroonmoer van torentandwielas 50 zie 2)
Borgbout voor as van achteruittandwiel 15
Kroonwielbouten 45
Differentieellagerhouders 15
Voorwielvering
 
Zelfborgende moer van bladveer aan fusees 40
Zelfborgende moeren van draagarmhelften op wieldraagarmas 25
Stootrubbers aan bladveer 15
Bladveersteunen aan carrosserie 30
Wieldraagarmas aan carrosserie 30
Wieldraagarm aan fusee 60
Schokbrekerbevestiging onder en boven 20
Wielbouten 50
Naafmoeren zie 3)
Stuurinrichting
 
Stuurwielmoer 50
Bevestigingsbout van kruiskoppelingen op stuuras 25
Bevestiging van stuurhuis 30
Vertande moeren van bevestiging van stuurashouder 15
Bevestiging van het hulpstuurhuis 30
Hulpstuurhuis op as 70
Pitmanarm op as 10
Spoorstangkogelboutmoeren 35
Klem van spoorstangeinden 15
Achterwielvering
 
Stootrubbers aan carrosserie 15
Steun van draagarmen aan carrosserie 50
Silent-bloc bouten van wieldraagarmen 80
Schokbrekerbevestiging onder en boven 30
Wielnaaf en remankerplaat aan wieldraagarm 55
Aandrijfas aan flexibele koppeling 28
Centrale moer van flexibele koppeling zie 4)
Wielbouten 50
Remmen
 
Remankerplaat aan fusee 20
Bouten voor remtrommel aan naaf 85
Wielremcilinder aan remankerplaat 10
Handremsteun aan carrosserie 15
Elektrische installatie
 
Riempoelie van dynamo 20
Moer van koellucht ventilator 20




1) Eerst aandraaien op een waarde van 25 Nm. Daarna op een waarde van 40 Nm.
Aantrekvolgorde:
5 1 4 8
7 3 2 6
Aantrekvolgorde cilinderkop 

2) Indien bij het voorgeschreven aantrekkoppel de gaten in moer en as niet corresponderen, dient de moer max. 60? verder te worden aangetrokken. Deze moer altijd borgen met een splitpen!

3) De naafmoer wordt vastgezet met 20 Nm waarna de lagerspeling als volgt wordt afgesteld: Draai de naaf een aantal keren rond zodat de lagers zich kunnen zetten en draai de moer los. Zet nu de moer vast met 7 Nm en maak een merkstreepje middenop een van de zeskantvlakken van de moer. Draai de moer nu zover aan tot het eerstvolgende hoekpunt met de merkstreep correspondeert; dit komt overeen met 30? hoekverdraaiing. Controleer desgewenst de axiale lagerspeling met een klokmicrometer, deze moet 0,025-0,10 [mm] bedragen. Borg tenslotte de naafmoer door wat materiaal in de groef van de astap te tikken (gebruik altijd nieuwe moeren). Vul de naafdop met ca. 25 gram vet en tik de naafdop terug.

4) Bij het monteren van nieuwe achterwiellagers of een nieuwe flexibele koppeling moet een nieuwe afstandsbus gebruikt worden. De oude afstandsbus vervormd en is daardoor onbruikbaar geworden. Nadat de lagers met wiellagervet zijn verpakt en met de astap, een nieuwe afstandsbus, de verkeerringen en de afstandsring in de naaf zijn gemonteerd, wordt de flexibele koppeling op de astap geschoven. Draai de moer op het eind van de astap aan, tot de lagers onder een zodanige voorspanning staan, dat een koppel van maximaal 5 cm.kg vereist is om de astap te verdraaien.

Let op: Dit document is met de grootste zorg samengesteld. De Fiat 500 Club Nederland en de opsteller van dit document zijn niet aansprakelijk voor de gevolgen, materiŽle en immateriŽle schade die voortvloeit uit het gebruik van de gegevens in dit document. Als u twijfelt over de juistheid van de gegevens vraag dan raad aan een expert. Mocht u fouten tegenkomen dan kunt u zich wenden tot Gordon Cornelissens.